پرده

برای انتخاب پرده اتاق ‌خواب چه نکاتی مهم است؟

پرده‌ها در انواع متنوع و همچنین در جنس‌های گوناگونی مانند حریر، تور و مخمل موجود هستند که هرکدام جلوه و زیبایی خاص خود را دارد. ۴ نکته مهم در انتخاب پرده اتاق ‌خواب عبارتند از:

۱.  ابعاد پرده اتاق خواب

حتماً در نظر داشته باشید که اندازه پرده، متناسب با پنجره اتاق باشد. اگر پنجره اتاقتان عرض کمی دارد پرده را دقیقاً متناسب با همان عرض تهیه کنید تا تناسب فضای اتاق به هم نریزد. اتاق‌هایی که از تناسب فضایی خوبی برخوردار نیستند، نمی‌توانند آرامش لازم را برای شما به همراه داشته باشند. همچنین اگر ابعاد پرده انتخابی، کوچک‌تر از سایز پنجره باشد، چه از نظر عرض و چه از نظر ارتفاع؛ جلوه‌ی زیبایی به دنبال نخواهد داشت و از نظر بصری نیز ناهماهنگی ایجاد می‌کند.

۲.  انتخاب جنس پرده اتاق خواب

 جنس پرده اتاق ‌خواب نه‌تنها در زیبایی مؤثر است بلکه در تعادل دمایی اتاق نیز نقش‌آفرینی می‌کند. به همین دلیل، باید متناسب با دمای محیطی که در آن زندگی می‌کنید جنس پرده را انتخاب کنید. ضمن اینکه به‌طورمعمول پرده ضخیم برای اتاق ‌خواب، بهتر از پارچه‌های حریر است زیرا دید کمتری از بیرون به داخل اتاق ایجاد می‌کند. چنانچه به پارچه‌های حریر علاقه‌مند هستید می‌توانید آن‌ها را به‌طور ترکیبی با پارچه‌های ضخیم دیگر انتخاب کنید تا از نظر دید به داخل اتاق مشکلی وجود نداشته باشد. رایج‌ترین جنس پرده برای اتاق ‌خواب، پارچه مخمل، نخ پنبه، کرباس، کتان و پلاستیک (مواد مصنوعی) است.

۳.  رنگ پرده اتاق ‌خواب 

رنگ پرده یکی دیگر از موارد مهم می‌باشد که لازم است آن را در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید بهترین انتخاب رنگ را برای پرده اتاق ‌خواب، داشته باشید بهتر است کمی در مورد روانشناسی رنگ‌ها بدانید. رنگ‌ها ارتعاش مربوط به خود را دارند که باعث تأثیرات خاصی روی مغز و کارایی آن می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی، موجب افزایش فعالیت مغز می‌شوند و فرد را به جنب‌وجوش و تکاپو دعوت می‌کنند. درحالی‌که رنگ‌های ملایم، مغز را به استراحت و آرامش می‌برند و موجب ایجاد حس راحتی در افراد می‌شوند. بهتر است برای اتاق خواب از رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش استفاده کنید.

علاوه بر این، رنگ‌ها تأثیرات جادویی نیز دارند! برخی رنگ‌ها موجب می‌شوند فضای اتاق بزرگ‌تر و دل‌بازتر به نظر برسند و برخی دیگر فضا را کوچک‌تر و اصطلاحاً خفه جلوه می‌دهند. اگر قصد دارید اتاقتان دل‌باز و بزرگ‌تر جلوه کند، از رنگ‌های روشن و طرح پارچه‌های ساده کمک بگیرید.

لازم به ذکر است که رنگ‌های روشن، نور بیشتری را عبور می‌دهد و در مقابل رنگ‌های تیره نور کمتری را به اتاق راه می‌دهند. ضمن اینکه پرده‌های با رنگ مات نیز نقش رنگ‌های تیره را دارند و نور زیای را عبور نمی‌دهند؛ درحالی‌که پرده‌های با رنگ شفاف، مانند رنگ‌های روشن عمل می‌کنند و اتاق، میزبان نور بیشتری خواهد بود.

با توجه به موارد بیان‌شده، بهتر است از پارچه‌هایی با رنگ خنثی و ملایم را برای اتاق خواب استفاده کنید. همچنین می‌توانید پرده را با رنگ دیوارها یا کاغذ دیواری ست کنید که هارمونی بیشتری در محیط به وجود آید و چشم، دچار خستگی نشود.

۴.  مدل پرده اتاق خواب

خوشبختانه تنوع در مدل پرده اتاق ‌خواب، جوابگوی سلیقه همه افراد است. انتخاب مدل پرده بیشتر سلیقه‌ای است و البته لازم است برای ایجاد هماهنگی بیشتر به سبک دکوراسیون اتاق یا به‌طورکلی منزل توجه داشت و متناسب با آن، مدل را انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *